Interpellation

Hur säkerställer vi att skolor inte kränker sina elever?

Interpellation till grundskolenämndens ordförande Anna Lundberg (L)

Återigen har den fristående skolan Internationella Engelska Skolan blivit hårt kritiserade då en av deras skolor valt att inte tillåta vissa kläder på tjejer. Det har bland annat handlat om att mäta längden på kjolar. Elever som haft ”fel” sorts kläder upprepade gånger har blivit straffade genom kvarsittning. Skolinspektionen säger generellt att skolor inte har rätt att inskränka elevers yttrandefrihet genom att förbjuda vissa kläder, hårfärger, piercing eller annat.

På IES hemsida går det att läsa om frågan gällande skoluniform:

”Nej, vi har inte skoluniform. Däremot har vi en klädkod. Skolan är en arbetsplats för både lärare och elever och vi förväntar oss att alla klär sig för denna miljö. Kläder ska vara hela, rena och inte störa undervisningsmiljön.”

Det är inte första gången som Skolinspektionen kritiserar IES, det har tidigare framgått att skolans strikta regler till och med bryter mot skollagen. Vi har tidigare hört exempel från skolor i Uppsala och Linköping där IES haft regler som är direkt kränkande för eleverna, det senaste exemplet kommer från Täby i Stockholm.

Internationella Engelska Skolan har en skola i Västerås, men det finns även andra friskolor som har liknande klädkoder.

Detta föranleder mig att ställa följande fråga:

• Hur säkerställer du att de skolor som finns i Västerås kommun inte kränker sina elever?

Hawar Asaiesh (V)