V: Fria arbetsskor inom omsorgen

Västerås stad ska bekosta arbetsskor till personal inom vård och omsorg. Det föreslår Vänsterpartiet i en motion till kommunfullmäktige.

I traditionellt manliga yrken är det vanligt med fria arbetsskor, till exempel har åttio procent av landets kommunala park- och som anläggningsarbetare fria arbetsskor. Motsvarande siffra för personal inom äldreomsorgen och hemtjänsten är tio respektive sju procent. Det visar en undersökning från tidningen Kommunalarbetaren.

– Det handlar om kön, det är tydligt. Vi som har slitsamma kvinnodominerade yrken borde ha samma självklara rätt till bra skor, säger Marie Wiberg (V) som är undersköterska på ett äldreboende i Västerås och sitter i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet.

Marie Wiberg berättar att många av hennes arbetskamrater har belastningsskador och smärtor i knän, höfter, rygg, nacke och axlar. Något som stadiga och fotriktiga skor kan motverka.

– Det är inte ovanligt att personalen inom äldreomsorgen och hemtjänsten arbetar i badtofflor eller foppatofflor. Lönen är låg och ska räcka till hyra, mat, kläder till barnen med mera. Att köpa dyra arbetsskor är sällan möjligt, säger hon.

I en motion till kommunfullmäktige vill Vänsterpartiet att Västerås stads personal inom vård och omsorg ska få skor betalda av arbetsgivaren en gång per år.

– Nu under pandemin får vi applåder och kallas för välfärdshjältar. Men uppskattning och fina ord förebygger inte arbetsrelaterade skador. Att kommunen bekostar schyssta skor till oss är inte mer än rimligt, säger Marie Wiberg.