Motion

Demokrati – även på arbetsplatsen

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Demokrati även på arbetsplatsen

Att demokratin i Sverige nyligen fyllde 100 år har nog inte undgått någon. Regeringens motto har varit ”Demokratin 100 år – samling för en stark demokrati” och tonvikten låg på rösträttsreformerna 1918–21. I Västerås kommunfullmäktige har jubileet uppmärksammats på flera sätt, bland annat med en ceremoni och en affischutställning.

Men det var, och är fortfarande, ett demokratiskt genombrott med förhinder. Maktförhållandena på arbetsplatserna är i stort sett oförändrade. Den arbetsrättsliga lagstiftningen som genomfördes under framför allt 70- och 80-talen stannande vid insyn och samverkan (MBL, LAS, med flera). I många avseenden har de anställdas och de fackliga organisationernas inflytande i realiteten minskat de senaste decennierna.

Det är därför dags med en ny demokratiseringsvåg – hundra år efter den förra. Den offentlig drivna sektorn kan gå före och skapa bättre förutsättningar för de anställda att få ett reellt inflytande och större makt över sin arbetssituation. All tillgänglig forskning visar att inflytande över arbetets organisering är av större betydelse för motivation och välbefinnande än många andra arbetsvillkor. Åtgärder i den här riktningen kan på allvar göra skillnad när det handlar om ohälsa i arbetslivet, höga sjuktal och långtidssjukskrivningar – någonting som är särskilt angeläget i de traditionellt kvinnodominerade omsorgsyrkena.

Västerås skulle kunna bli ett gott exempel som mönsterarbetsgivare när det gäller anställdas möjligheter att få reellt inflytande och i hög utsträckning kunna råda över sina arbetsförhållanden.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

att arbetsgivardelegationen får ett uppdrag att inleda en process tillsammans med de fackliga organisationerna som kan leda till beslut och avtal om att överföra ett reellt inflytande frågor som arbetstid, bemannings- och anställningsfrågor och arbetets organisering till de anställda inom Västerås stad,

att kommunfullmäktige uttalar en ambition att försök inom ett eller flera områden kan påbörjas inom en tolvmånadersperiod från att motionen antagits, samt

att arbetet med konkreta uttryck för arbetsplatsdemokrati bedrivs som försöksverksamhet till dess utvärdering genomförts och slutsatser kunnat dras av effekterna för såväl verksamheten som de anställda.

Anna Maria Romlid (V)
Lars Nordin (V)