Debattartikel

Det är dags att ta tillbaka kontrollen över marknaden

Debattartikel publicerad i VLT den 9 april 2022

Det är dags att ta tillbaka kontrollen över marknaden

I veckan möttes vi av beskedet att Västerås Stad häver avtalet med en leverantör av städtjänster. Leverantören har inte klarat av sitt uppdrag och resultatet är att våra barn får gå i smutsiga skolor med ohygieniska toaletter.

Två dagar före julafton nåddes vi av nyheten att ett fastighetsbolag från en dag till en annan hävde avtalet kring driften av stadens skolor och äldreboenden. Personalen stod plötsligt utan jobb och problemet blev kommunens att lösa.

För högern är svaret nya upphandlingar och mer kontroller. Men vi behöver inte ytterligare skattepengar som går till administration och kontroller. För Vänsterpartiet är det istället tydligt att det är systemet som är trasigt. De pengar som vi betalar i skatt ska gå till verksamhet, inte till vinster i privata företag.

Den förda politiken i Västerås är ingen naturlag. Det är politiker som fattat beslut om varje enskild privatisering. De som är ansvariga för det här är högerpartierna som, med god hjälp av Socialdemokraterna, fört en konsekvent politik där område efter område underställts privata företagsintressen.

Det är tid för förändring. Välfärden måste byggas upp, jämlikheten stärkas och politiken måste ta ansvar för samhällsutvecklingen och utgå från människors behov.

Efter många år av marknadslösningar och privatiseringar måste politiken ta tillbaka kontrollen över marknaden och göra livet bättre för vanligt folk.

Linn Wegemo (V)
Ordförande Vänsterpartiet Västerås