Interpellation

Hur ser det ut med skolbiblioteken?

Interpellation till grundskolenämndens ordförande Anna Lundberg (L)

Läsförmågan hos svenska skolelever är låg. Det är oroväckande med tanke på läsförmågans viktiga roll för att kunna tillgodogöra sig skolundervisningen och i ett längre perspektiv kunna ta aktiv del i samhällslivet och frågor som rör arbetsliv och demokrati.

Skolbiblioteken spelar en viktig roll för elevers lärande och en likvärdig skola. Ett väl fungerande skolbibliotek ger eleverna förutsättningar att utveckla sitt kritiska tänkande, sin kreativitet och att utveckla sina språkkunskaper. Dessutom ger skönlitteraturen unika möjligheter till att lära känna nya miljöer och att förstå andra människors villkor och drivkrafter, ja att få nya perspektiv på på sånt man tar för givet. Viktiga delar i den livslånga processen att bredda sin kompetens som demokratisk medborgare.

Skollagen 2 kap 36 § är tydlig med att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska ha tillgång till skolbibliotek. Frågan om skolbiblioteken är bemannade och har god tillgång till litteratur och andra medier eller inte hänvisas ofta till den enskilda skolans rektor, men vi i Vänsterpartiet tycker att frågan är större än så och behöver aktivt stöd från grundskolenämnden.

I utredningen ”Skolbibliotek för bildning och utbildning, SOU 2021:3” föreslås åtgärder inskrivna i skollagen för att stärka skolbiblioteken i syfte att alla elever får en likvärdig tillgång till skolbibliotek. Bland annat att skolbiblioteken ska vara bemannade med utbildade bibliotekarier och i första hand finnas på den egna skolenheten. Därav nedanstående frågor;

– Hur stor andel av Västerås grundskolor har bemannade skolbibliotek?

– Hur många av dessa bemannade skolbibliotek har utbildade skolbibliotekarier?

– Hur många timmar per skoldag är de bemannade snitt?

– Finns det någon plan för att öka antalet skolbibliotek?

– Finns det någon plan för att utöka bemanningen under skoldagen?

– Finns det någon skillnad mellan kommunala respektive fristående grundskolor gällande tillgången till skolbibliotek och utbildade skolbibliotekarier?

– Vilken skillnad jämfört med idag skulle det göra för Västerås grundskoleelever om förslagen i utredningen Skolbibliotek för bildning och utbildning skrevs in i skollagen?

– Hur ställer du dig till att inrätta en skolbibliotekscentral i Västerås, som ett centralt stöd och ett sammanhållande nav för de olika skolbiblioteken i deras arbete.

Lars Nordin (V)