Alla elever i Västerås har rätt till bemannade skolbibliotek
Debattartikel publicerad i VLT den 27 maj:
Alla elever i Västerås har rätt till bemannade skolbibliotek
Skolbiblioteken spelar en viktig roll för elevers lärande, läsutveckling och en likvärdig skola. Ett väl fungerande skolbibliotek ger eleverna förutsättningar att utveckla sitt kritiska tänkande, sin kreativitet och sina språkkunskaper. Dessutom ger skönlitteraturen unika möjligheter till att lära känna nya miljöer och att förstå andra människors villkor och drivkrafter. Viktiga insikter i den livslånga processen att bredda sin kompetens som demokratisk medborgare.
I Skollagen 2 kap 36 § står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska ha tillgång till skolbibliotek.
Hur ser det då ut i Västerås?
I en interpellation till ordföranden i Grundskolenämnden Anna Lundberg (L) frågade jag hur stor andel av Västerås grundskolor som har bemannade skolbibliotek och hur många timmar per skoldag de är bemannade i snitt?
Anna Lundberg (L) svarade att ungefär en tredjedel av grundskolorna har bemannade skolbibliotek som är öppna och tillgängliga för eleverna i snitt tre timmar i veckan. Bemanningen är lärare, fritidspedagoger eller övrig pedagogisk personal, med ett undantag. En skola har en utbildad skolbibliotekarie.
Vidare svarar Anna Lundberg (L) att ökningen av antalet skolbibliotek kommer att ske i den takt som vi bygger nya skolor, eller vid tillbyggnader och renoveringar.
När det gäller utökad bemanning av skolbiblioteken så är det rektors ansvar och rektors prioriteringar som gäller.
Jag har svårt att tro att det finns någon rektor som inte vill ha ett fungerande bemannat skolbibliotek. Svårigheten är mer att få utrymme för det i sin budget.
Liberalerna hävdar ofta och gärna att man gjort stora satsningar på skolan under den här mandatperioden. I stort sett ordagrant har de sagt att man nu lyckats lyfta elevpengen så att vi nu når halvvägs upp till genomsnittet för jämförbara kommuners elevpeng. Det är lite av ett självmål enligt min mening.
Men hör och häpna. Västerås har en mycket ambitiös handlingsplan för skolbiblioteken (2020–2024) som beslutades 2020 av Grundskolenämnden. Efter beslutet måste den ha halkat ner bakom en rad med pärmar och glömts bort. I den står allt jag och Vänsterpartiet vill genomföra för att alla skolor ska få ett bemannat väl fungerande skolbibliotek.
I handlingsplanen slår Grundskolenämnden fast att det är huvudmannen, det vill säga de själva, som är ytterst ansvariga för att eleverna har tillgång till skolbibliotek. Inte rektor, även om hen har ansvar för den egna skolan.
Målet fram till 2024 är att samtliga skolor har skolbibliotek som är bemannade av personal med kompetens att uppfylla läroplanens mål. De ska bedrivas med hög kvalitet, engagemang och i samverkan med interna och externa samarbetspartners utifrån en helhetssyn på skolans uppdrag med eleven i fokus.
Skolbiblioteken ska också stödja eleverna i att uppnå sina mål utifrån varje elevs individuella förutsättningar genom att bidra till kunskapsutveckling, ökad förmåga till kritiskt tänkande och informationssökning.
Men resultatet av den förda skolpolitiken under den här mandatperioden är alltså att två tredjedelar av grundskoleeleverna inte har något bemannat skolbibliotek alls och de som finns är öppna i snitt tre timmar i veckan.
För Vänsterpartiet är det självklart att alla skolor ska ha bemannade skolbibliotek.
Med vår politik genomför vi Handlingsplanen för skolbibliotek i Västerås.
Lars Nordin (V)