Debattartikel

Nu stoppar vi marknadsskolan

Vi har i dag ett system med skolpeng som är tydligt riggat till friskolornas fördel. Den kommunala skolan har ett ansvar att tillhandahålla skolplatser åt alla barn i kommunen. Skulle, till exempel, en icke lönsam koncernskola läggas ner och hundratals barn stå utan en skola att gå till måste den kommunala skolan snabbt anpassa sig och göra plats också för dem. Detsamma gäller om inflyttningen till Västerås skulle vara oväntat hög. Friskolorna tar inget sådant ansvar men får trots det samma skolpeng som den kommunala skolan. De har alltså ett mindre omfattande uppdrag men får lika mycket pengar som den kommunala skolan, och låter gärna den kommunala skolan städa upp när de ställt till det.

I och med de svårigheter att planera verksamheten som skolpliktsansvaret och konkurrensen med friskolor innebär händer det att kommunala skolor går med underskott. Skulle kommunen då välja att skjuta till pengar till verksamheten måste friskolorna få motsvarande summa – även om de gått med vinst! Det är ett vansinnigt system, som utarmar den kommunala skolan samtidigt som den fyller plånboken på skolkoncernernas ägare.

Barnen förtjänar bättre. Ska Sverige kunna hävda sig som en kunskapsnation måste lärarna få verktygen att utbilda kunniga och väl förberedda elever. Då hjälper inte vinstjakt, glädjebetyg, kötider eller underbetalda och överarbetade lärare. Marknadsskolan är ett sjunkande skepp och hur många hål vi än pluggar är det bara en tidsfråga innan skeppet förliser. Det är dags att vi bygger oss ett nytt som inte utgår ifrån marknadens logik.

Anna Maria Romlid (V)

oppositionsråd