Debattartikel

Vi kan lösa bostadsbristen om den politiska viljan finns

Att det råder bostadsbrist i Västerås är ingen nyhet. De flesta av oss har själva väntat i en bostadskö som aldrig gett oss någon bostad. Många har bott i andra hand i hopp om att lyckas få ett förstahandskontrakt på något magiskt vis. Flera av oss har också vänner och familj som drabbats.

Kanske har du ett vuxet barn hemma som inte kan få tag i en lägenhet eller en vän som letar en ny bostad efter en skilsmässa? Bostadsbristen är stor och den påverkar oss alla.

Sedan 1990-talet har bostadspolitiken i Västerås skett på marknadens villkor. Konsekvenserna är ökad bostadsbrist och bostadssegregation. Så behöver det inte vara i framtiden. Det är kommunpolitiker som har lämnat över ansvaret till marknaden. Vänsterpartiet vill ta tillbaka kontrollen över bostadspolitiken. En bostad är en grundläggande rättighet och kan inte jämföras med andra handelsvaror.

Det har byggts för lite i Västerås under lång tid, även om bostadsbyggandet har ökat något under de senare åren. Men det som byggs är för dyrt. Vi behöver fler miljövänliga hyresrätter med rimliga hyror, bostäder som marknaden inte klarar av att bygga. Trots att det är de som behövs mest.

Det är bara politikerna som kan lösa bostadsbristen. Dagens situation är ett resultat av många år av politisk passivitet. Det har gått så långt att många upplever att det är en omöjlighet att åtgärda bostadsbristen, men faktum är att det är fullt möjligt om den politiska viljan finns. Vänsterpartiet tog kampen mot marknadshyrorna och vann, nu kämpar vi för att alla västeråsare ska ha råd att leva och råd att bo.

Anna Maria Romlid (V)

oppositionsråd