Debattartikel

Tillsammans kan vi lösa klimatkrisen

Debattartikel publicerad i VLT den 18 augusti

Tillsammans kan vi lösa klimatkrisen

Klimatkrisen går inte att blunda för. Utmaningen är enorm – då krävs också rejäla politiska förslag som möter upp problemen såväl lokalt som nationellt. Det duger inte med politiker som flyr undan sitt ansvar, sådana som säger att marknaden ska lösa klimatet. Det är inte tillräckligt med symboliska småinsatser här och där. Det krävs en politik som tar ansvar och som levererar lösningar i samma skala som problemen.

Vänsterpartiet vill se att Västerås går före i klimatomställningen. Därför föreslår vi stora satsningar på kollektivtrafiken i Västerås.

Vänsterpartiet vill sänka priset på bussen och göra det gratis för barn, ungdomar, sjukpensionärer och äldre. Redan nu vill vi återinföra 40-resorskortet. Utöver detta vill vi även se tätare turer och fler linjer mellan bostadsområden och på landsbygden.

En utbyggd och billig kollektivtrafik är bra för klimatet, minskar behovet av privatbilar och gynnar oss som åker mycket buss. På sikt vill vi att kollektivtrafiken ska vara helt avgiftsfri.

Nationellt har Vänsterpartiet föreslagit ett historiskt omfattande investeringsprogram för klimatet på 700 miljarder kronor. Investeringsprogrammet fokuserar på tre viktiga områden för klimatomställningen – infrastruktur, elöverföringskapacitet och elproduktion samt bostadsbeståndet.

Här ingår resurser för alltifrån laddinfrastruktur och stambanor för höghastighetståg, till klimatanpassad renovering av miljonprogrammen. Med Vänsterpartiets förslag skulle Sverige ta rejäla kliv mot att bli världens första fossilfria välfärdsland.

Med Vänsterpartiets förslag tas ansvaret för klimatet på allvar och vi bär insatsen tillsammans. När vi gör saker tillsammans får människor det bättre samtidigt som vi sliter mindre på planeten.

Det är dags för en ny klimatpolitik!

Anna Maria Romlid (V)
oppositionsråd