Debattartikel

Det finns inga enkla lösningar på otryggheten

Debattartikel publicerad i VLT den 22 augusti

Det finns inga enkla lösningar på otryggheten

I en ledare (13/8) håller Jesper Ahlin Marceta med Vänsterpartiet om att våld och kriminalitet ofta har en mycket nära koppling till social utsatthet. ”Fattigdom föder oro och klyftor sliter på samhällsgemenskapen” som han skriver.

Men att Vänsterpartiet är det parti som hårdast driver en politik för att motverka kriminalitetens djupare orsaker – klassamhället, segregationen, trångboddheten och bristen på framtidstro – är inte tillräckligt, enligt Jesper Ahlin Marceta.

I stället efterlyser han förslag som tar itu med kriminaliteten ”här och nu” och lyfter fram Moderaterna som ett gott exempel – ett parti som gång på gång lägger förslag som ökar på klyftorna och följaktligen kriminaliteten. Det blir lite förvirrat.

Jag håller med Jesper Ahlin Marceta om att vi behöver ett snabbt slut på den kriminalitet som vi ser idag. Det tror jag att alla västeråsare vill. Särskilt de av oss som blir utsatta för våld och kriminalitet. Inga föräldrar ska behöva oroa sig över skjutvapenvåld och drömma mardrömmar om att barnen ska drabbas. Tyvärr finns ingen ”quick fix”.

Det hindrar inte Vänsterpartiet från att lägga konkreta förslag här och nu. I Västerås kommunfullmäktige har vi bland annat föreslagit sommarjobb från årskurs sex och stärkt stöd till avhopparverksamhet. Men framför allt har vi drivit på för rejäla resursförstärkningar till skolan, socialtjänsten och de förebyggande verksamheterna. Det är där Västerås stad kan göra den största skillnaden för att stoppa nyrekryteringen till de kriminella gängen.

Anna Maria Romlid (V)