Vänsterpartiet med och styr i Västerås

Förhandlingarna efter kommunvalet i Västerås är klara. Vänsterpartiet har pratat med alla partier utom Sverigedemokraterna.
– Samtalen har varit konstruktiva. Det viktigaste för oss var att försöka få igenom så mycket vänsterpolitik som möjligt så att vi kan förbättra för västeråsarna, säger Anna Maria Romlid (V), gruppledare.
Nu, efter åtta år i opposition, bildar Vänsterpartiet ett majoritetsstyre tillsammans med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna. De fyra partierna har 31 av 61 mandat i kommunfullmäktige.
– Självklart är inga partier helt nöjda efter en förhandling, man måste ju kompromissa. Men den framförhandlade politiken lutar tillräckligt mycket åt vänster för att vi ska vilja vara med. Så äntligen blir det mer vänsterpolitik i Västerås, säger Anna Maria Romlid.
Busspriserna har länge varit en stor fråga för Vänsterpartiet. Det nya styret ska bland annat se över taxorna, återinföra 40-resorskortet, ta fram ett sommarlovskort med fria resor för barn och unga, liksom ett särskilt rabattkort för pensionärer. Dessutom ska avgiftsfri kollektivtrafik utredas under mandatperioden.
Andra viktiga frågor för oss är kontrollen över välfärden och arbetstidsförkortning. Nu blir det ett stopp för utförsäljningar av Mimerlägenheter och inga fler privatiseringar inom äldreomsorgen. Sex timmars arbetsdag ska införas på prov i en kommunal enhet.
Därutöver finns en rad positiva punkter i den nya majoritetens politik. Exempelvis stärks det förebyggande arbetet, de elever som har störst behov får mer resurser och Västerås ska bli en bättre cykelstad.
Beslutet att ingå i det nya styret fattades på ett medlemsmöte tidigare i veckan.

Lyssna på avsnittet i podden Vänsterås där Anna Maria Romlid pratar om valresultatet och den nya majoriteten.