Debattartikel

Restriktiva riktlinjer för representation i Västerås

Debattartikel publicerad i VLT den 19 november 2022:

Restriktiva riktlinjer för representation i Västerås

Västerås stads interna representation har varit ämnet för flera nyhetsartiklar, insändare och debattartiklar den senaste tiden. Vi i den nybildade Västeråsmajoriteten (S, KD, C och V) är positiva till att medierna granskar vad kommunens förtroendevalda gör – det är en av grundbultarna i en livskraftig demokrati.

Vi är också glada för det engagemang som kommuninvånare visar i denna och många andra frågor. Och, framför allt, så håller vi med! Västerås stad ska ha restriktiva riktlinjer för representation.

På ett av våra första möten efter bildandet av majoriteten tog vi ställning till en rad ärenden som var på väg till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Ett av dessa var ett rutinärende, en revidering av Västerås stads riktlinjer för representation. En riktlinje som inte har setts över sedan 2013.

Vi var snabbt överens om att skärpa riktlinjerna för alkoholservering på kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges avslutningsmiddagar. Dessa middagar arrangeras vart fjärde år i samband med mandatperiodens slut. Vi tycker att det är rimligt att de förtroendevalda som föredrar alkoholhaltiga drycker till maten betalar för dessa själva.

Någon vecka senare uppmärksammades notan för årets fullmäktigemiddag i flera medier, särskilt kostnaden för öl och vin. Vid tidpunkten för middagen gällde dock tidigare riktlinjer.

I måndags fattade kommunstyrelsen beslut om de nya riktlinjerna, ett beslut som Västeråsmajoriteten och de oppositionspartier som är representerade i kommunstyrelsen står bakom. Från och med nu är alkoholservering vid intern representation endast tillåten vid en årlig jubileumsmiddag där anställda som har jobbat 25 år inom Västerås stad uppmärksammas.

Staffan Jansson (S)

Kommunstyrelsens ordförande