Debattartikel

Fler behöver reagera, agera och fördöma

Debattartikel publicerad i VLT den 8 mars 2023

Studenten Jina Aminiblev dödad av den iranska moralpolisen i september förra året. Det utlöste en protestvåg som bara växer. Regimen slår tillbaka med våld, gripanden och avrättningar.

I dag, på den internationella kvinnodagen, höjer vi våra röster till stöd för det feministiska motståndet i Iran. Det är nog med de patriarkala strukturer som försöker bestämma över oss kvinnor och våra kroppar oavsett var i världen vi befinner oss. I Jina Aminis fall ansågs inte hennes slöja dölja hennes hår tillräckligt.

Att Jina Amini var kurd är viktigt att lyfta i sammanhanget. Förtrycket mot kurderna började långt innan den iranska revolutionen 1979. I dag är kurder och andra minoriteter särskilt utsatta för det statligt sanktionerade våldet.

Efter mordet har det kurdiskaslagordet ”jin, jian, azadi” som betyder ”kvinna, liv, frihet” hörts i demonstrationer över hela Iran. Samma talkörer har tidigare använts i kampen för kurdernas rättigheter i både Turkiet och Syrien.

Den fortsatta tystnaden från omvärlden är oacceptabel. Fler behöver reagera, agera och fördöma den iranska regimens attacker. Vänsterpartiet på nationell nivå har lagt ett antal förslag: kraftfulla diplomatiska markeringar, utökade sanktioner mot personer i ledarskiktet och en terrorstämpling av det brutala revolutionsgardet.

Efter mer än 40 år med den nuvarande regimen har det iranska folket fått nog av kvinnoförtryck, fattigdom och korruption. Er kamp är vår kamp.

Anna Maria Romlid (V)
Kommunalråd