Tal: Eld upphör i Gaza

Vårt kommunalråd Hawar Asaiesh talade under vår manifestation på Sigmatorget mot kriget i Gaza. Här är talet i sin helhet.

Kamrater, vi står här idag för att vi kräver ett permanent eldupphör nu. För oss i Vänsterpartiet har det aldrig varit någon tvekan om att backa det palestinska folket från dag ett.

Det palestinska folket har levt under ockupation och förtryck från Israel i över 75 år, det är inget nytt. Men det vi ser nu utspela sig i realtid är något jag inte tror någon av oss här kunde föreställa sig.

Vi var många om höll andan efter Hamas attack den 7 oktober för vi vet av erfarenhet att Israels behandling av palestinier är fruktansvärd.

Farhågorna blev sanna. För det vi har bevittnat nu i snart fyra månaders tid är en etnisk rensning och ett folkmord som sker framför ögonen på hela världen.

Varje dag vaknar och sover vi till bilder av döda människor, främst barn och kvinnor. Kroppar som mördats av israeliska bomber med stöd från västvärlden.

De hjärtskärande skriken från barn som i desperation ropar efter sina döda föräldrar. Föräldrar som omfamnar och håller sina döda barns kroppar. Vita liksäckar i tusentals. Det är bilder som aldrig kommer lämna vårt minne.

Varje dag har vi kunnat följa alla övergrepp som sker i Gaza men också andra delar av Palestina tack vare alla modiga journalister. Detta trots alla försök av Israel att begränsa möjligheterna. Konsekvenserna av det har varit att närmare 120 journalister mördats.

Sjukhusen i Gaza har nått slutet på sin kapacitet, de står inte längre inför en kollaps, de är mitt i den.

Tidigt kom larm om att läkare varit tvungna att operera utan bedövning. Lägg då till att tusentals barn varit tvungna att amputera ben eller armar. Det går inte att ta in den smärta de fått genomlida. Samtidigt har fler än 400 sjukvårdare mördats. I vilket EU land hade det här få fortgå utan att omvärlden kraftigt reagerat?

Att Israel bryter mot folkrätten är tydligt för alla men ändå vägrar vår rasistiska regering att erkänna och bekräfta det vi alla ser. I stället har utrikesministern kallat det pågående folkmordet för proportionerligt. Bistånd från Sverige som kan rädda liv har strypts av regeringen. Det är en skam. Alla regeringar som agerar så här är medskyldiga.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson har åkt ner till Israel för att skapa goda relationer till landet och dess regering. Det säger egentligen allt om vilka det är vi har att göra med.

Redan från start när Israel påbörjade sin etniska rensning av palestinierna i Gaza var vi från Vänsterpartiet självklart snabbt ut och fördömde det. Svaret vi fick från brunhögern var att de kallade oss för antisemiter. Men alldeles oavsett om det är på kristallnatten eller nu när vi samlas här är det vi som talar på torgen och står upp för mänskliga rättigheter.

Regeringen med SD i spetsen och sina anhängare lurar ingen med sin retorik Utan tvärtom visar de tydligt sin rasism. För det har nog sällan varit så tydligt hur människoliv värderats så olika.

De har varit tydliga med att våra icke-vita kroppar är mindre värda och att det är proportionerligt att bomba ihjäl över 25 000 människor, där mer än en tredjedel är barn. Bara för att de är muslimer och palestinier.

Samtidigt som bomberna faller, står nu människorna i Gaza inför en svältkatastrof och en kyla de inte har något skydd mot. Hjälpen tillåts inte komma fram. Om inte det här är ett folkmord vad är då det?

Runt om i världen har vi tillsammans med miljontals andra gått ut på gator och torg, manifesterat, demonstrerat och protesterat. Det är vi som kommer stå på rätt sida av historien tillsammans.

Vänsterpartiet är det enda parti som driver frågan om att stoppa Israels medverkan i Eurovision. Kunde Ryssland uteslutas finns det ingen tvekan om att Israel ska stoppas. Men återigen ser vi hur man gör skillnad på människor beroende på färgen på vår hud och vilken tro vi har.

Vänsterpartiet kommer alltid stå upp för det palestinska folket och vi kräver ett permanent eldupphör nu och ett fritt Palestina!