Sagt och gjort

Moderaterna saknar insikt

Moderaterna attackerar i en debattartikel (VLT 17/2) Vänsterpartiet för arbetslösheten i Sverige. Att de samtidigt påpekar att det nu gäller att föra en aktiv arbetsmarknadspolitik är förstås positivt men tyvärr har insikten kommit alldeles för sent. Sedan den borgerliga regeringen tillträdde 2006 har långtidsarbetslösheten ökat med 140 % och det har nu gått så långt att åtgärden Fas 3 är den största arbetsgivaren i Sverige. Det är ett verkligt underkännande av Moderaternas arbetsmarknadspolitik.

Att de då bestämmer sig för att attackera Vänsterpartiet i en debattartikel istället för att ha någon form av självkritik visar på en total verklighetsfrånvaro. Frånvaron av insikt är som ett tema i hela debattartikeln, för de skriver senare att det i bemanningsföretagen råder goda villkor. Har Moderaterna helt missat vad som hänt på den svenska arbetsmarknaden de senaste åren? Då företag sparkar anställda för att sedan återanställa dem genom bemanningsföretag, där anställda tvingas gå ner i lön och säkerhet. Det här är en utveckling Vänsterpartiet vänder sig mot. Vi kommer, tillskillnad från Moderaterna, alltid att stå på de arbetstagandes sida.

De moderata företrädarna påpekar även att Vänsterpartiet är negativa till sänkt krogmoms. Det är mycket riktigt, vi vill istället satsa på kraftfulla åtgärder mot arbetslösheten. Moderaterna hoppas att de 5,4 miljarder en sänkt krogmoms kostar ska ge 3000 nya arbeten. Vi vill istället satsa motsvarande summa på ett äldreomsorgslyft vilket skulle ge 25 000 nya arbeten och samtidigt göra att äldre får en bättre omvårdnad.

Något som är slående i Moderaternas debattartikel i övrigt är att de inte presenterar ett enda förslag för hur de ska lösa den gigantiska långtidsarbetslösheten. Hittills har regeringen fantasilöst genomfört jobbskatteavdrag efter jobbskatteavdrag som enligt forskningen inte haft någon effekt på arbetsmarknaden. Däremot har det ökat de privata förmögenheterna framförallt för de rikaste med drygt 100 miljarder. Pengar som man hade kunnat använda till skola, vård och omsorg.

Vänsterpartiet står för en rättvis, aktiv arbetsmarknadspolitik för framtiden. Moderaterna står för Fas 3, otrygga anställningar och en gigantisk långtidsarbetslöshet. Väljarnas dom mot den borgerliga arbetsmarknadspolitiken kommer vara hård 2014.

Vasiliki Tsouplaki, kommunalråd (V)