Sagt och gjort

Gott om gratis parkeringar är inte avgörande för en levande cityhandel

Västerås city ska vara den självklara platsen där vi möts. Det är där vi, förutom att handla, även träffas för att umgås, fika, ta del av kulturarrangemang och andra spännande aktiviteter.

Centrum behöver också bli barnvänligare med till exempel fler lekplatser. Detta är något som även handlarna lyfter fram och som Citysamverkan har varit duktiga på att utveckla. Vi vill se mer sådant!

Vi rödgröna tycker att det är människor och inte bilar som ska befolka centrum. För oss är det självklart att man ska kunna ta sig till city med flera olika transportsätt. Vi investerar och satsar dock mest på det som är bäst för miljön och klimatet. Det är långsiktigt smart. City kan aldrig konkurrera med parkeringsutrymme i jämförelse med Erikslund och Hälla.

Behöver man ta bilen finns det och ska det finnas parkeringsplatser med fungerande parkeringsautomater. Gaturummet ska dock användas på rätt sätt och inte domineras av bilar. Med en väl utbyggd kollektivtrafik och god tillgång till cykelvägar och cykelparkeringar kommer folk lätt att kunna ta sig till city.

Forskning och beprövad erfarenhet visar att det inte är tillgången till bilparkeringar i centrum som är avgörande för en levande cityhandel, speciellt inte om parkeringarna är gratis. Detta står bland annat att läsa i Statens Väg- och transportinstituts (VTI) rapport Parkering – politik, åtgärder och konsekvenser för stadstrafik. Sådana parkeringar blockerar i stället handeln.

För de korta små ärenden man kan ha ner till city finns redan 36 stycken 15-minutersparkeringar innanför cityringen, ytterligare fyra tillkommer nu på Domkyrkoesplanaden. Vi vill avvakta med att fatta beslut om fler sådana platser tills vi vet om de som redan finns uppfyller behoven.

Fakta är att det är i den tätbebyggda staden som vi allra mest behöver förändra vårt sätt att transportera oss. För att ha en värld som håller långsiktigt behöver vi gå och cykla mer och investera i bättre kollektivtrafik.

Vi vill öppna upp för en bredare diskussion om hur vi tar vara på de attraktiva värden som just centrum har. Det räcker inte med fler och billiga parkeringsplatser för att lösa utmaningarna för framtiden. Vårt centrum är värt bättre än så.

Carin Lidman (S) ordförande tekniska nämnden
Karin Thorborg (V) ledamot tekniska nämnden