Sagt och gjort

Vi tar lärares situation på allvar

Marie Nilsson skriver i en debattartikel den 21 november om den arbetssituation som många lärare upplever i dag och är kritisk till ett uttalande av mig som publicerats några dagar tidigare.

Jag känner att det finns anledning att reda ut några saker och förklara min syn på lärarnas arbetsuppgifter.

I en intervju om undersökningen Årets skolkommun, som görs av Lärarförbundet, ombads jag uttala mig om anledningen till att vi tappat placeringar i kategorin Friska lärare. Det som Nilsson beskriver kring ökade administrativa uppgifter är inte specifikt för Västerås och kan troligtvis inte förklara antalet sjukskrivningar bland Lärarförbundets medlemmar.

Sjukskrivningssifforna har sjunkit överlag i kommunen de senaste åren och vi tar på mycket stort allvar att lärarnas siffor inte följer trenden.

Sedan instämmer jag i att det har blivit mer administrativa rutiner för lärare de senaste åren. Mycket av inrapporteringen syftar till att möjliggöra för politiker, tjänstemän och alla som arbetar i skolan att kunna följa upp resultat och få underlag för beslut. Det är också tryggt för barn, ungdomar och föräldrar att det finns tydliga rutiner för att dokumentera vilka insatser som görs kring den enskilda eleven.

Det är redskap för utveckling om det används på rätt sätt. När vi får en tydligare organisation för skolverksamheten efter nyår kan vi förhoppningsvis upptäcka om det är några inrapporteringar som vi kan skala bort, men vi ser inte att det är mycket som är lokalt påfört.

Men kanske måste vi fråga oss om det egentligen inte är bemanningen snarare än administrationen som gör jobbet så tufft? För att lärarna ska kunna fokusera på att arbeta med lektionsinnehåll och elevernas utveckling kan man behöva andra stöd- funktioner på skolan.

Min och rödgrönas ambition är att vi ska frigöra mer resurser som kan komma verksamheten till del. Vi ser att det finns stora möjligheter att jobba med kostnader för lokaler, främst vad gäller el och värme, inköp, skolskjuts och annat som upphandlas. Det är där man kan spara för att satsa på personal. Det arbete vi påbörjat kommer förhoppningsvis ge resultat inom en snar framtid.

VASILIKI TSOUPLAKI (V)