Visst vill Vänsterpartiet ha jämlikhet
I en replik på Vänster- partiets artikel om behovet av att satsa på genus i Västerås stads skolor (VLT 9/3) skriver Feministiskt initiativ (Fi) att vi glömmer bort en viktig aspekt. Nämligen jämlikheten och det normkritiska förhållningssättet.
Vi välkomnar alla positiva och pådrivande krafter för att genuspedagogik och normkritiskt lärande ska få en större plats i Västerås stads skolor. För oss står inte det normkritiska förhållningsättet i motsats till en satsning på ökad kunskap om genus.
Det är dock anmärkningsvärt att Fi, som har många bra formuleringar om jämlikhet och normkritik i partiprogram och andra dokument, aldrig nämner begreppet klass.
För Vänsterpartiet, som både är feminister och socialister, är det tydligt att det inte är möjligt att uppnå jämlikhet om vi inte ser att sättet vi organiserar arbete och ekonomi skapar ett klassamhälle.
Utan klassanalys blir inte bilden hel och förslagen kommer inte leda till jämlikhet.
Vänsterpartiet har i en motion till fullmäktige föreslagit att Västerås stad ska göra en rejäl satsning på genuspedagogik genom att öppna ett resurscentrum för jämställdhet. Malmö kommuns resurscentrum har varit en av våra inspirationskällor till vårt förslag.
Vid deras resurscentrum har genuspedagoger haft som uppgift att bidra med ett normkritiskt perspektiv, stödja och analysera skolverksamhetens arbete med genuspedagogik.
Processhandledning för framtagande av likabehandlingsplan är också en del av deras erbjudande till skolor och förskolor.
Vänsterpartiet har varit det drivande feministiska partiet i kommunfullmäktigeoch i nämnder. Vi har bland annat fått genomslag för att öka att kunskapen kring genus i grundskolenämndens flerårsplan.
Men vi vet att pedagogerna ute på våra skolor behöver få stöttning i sitt arbete. Enligt en utredning som barn- och utbildningsförvaltningen har gjort uppger en majoritet av rektorerna att det finns ett behov och en önskan om mer och djupare kunskap kring genus.
Just därför är vår idé om ett resurscentrum som komplement till arbetet ute i skolorna så viktigt.
Vasiliki Tsouplaki
Anna Maria Romlid
Agneta Hermansson
Harri Åman