Fler demokratiska beslut vid köksbordet

Idag får ett hushåll cirka 48 kilo oadresserad reklam i sin brevlåda årligen. Reklam eller så kallat ”spam” via e-post är reglerat via lag. Men det är fortfarande fritt fram att dela ut reklam i pappersform till hushållen som aktivt inte säger nej.
– Det finns alltså all anledning att verka för att marknadsföringslagen ändras så att oadresserad reklam bara delas ut till de hushåll som aktivt ber om det. Detta är ingen kommunal beslutsfråga utan något för vår riksdag att behandla. Därför hoppas vi att våra riksdagsmän och kvinnor är så miljömedvetna att de åter tar tag i denna fråga, säger Per Lithammer, oppositionsråd (V).

Idag får ett hushåll cirka 48 kilo oadresserad reklam i sin brevlåda årligen. Reklam eller så kallat ”spam” via e-post är reglerat via lag. Men det är fortfarande fritt fram att dela ut reklam i pappersform till hushållen som aktivt inte säger nej.
– Det finns alltså all anledning att verka för att marknadsföringslagen ändras så att oadresserad reklam bara delas ut till de hushåll som aktivt ber om det. Detta är ingen kommunal beslutsfråga utan något för vår riksdag att behandla. Därför hoppas vi att våra riksdagsmän och kvinnor är så miljömedvetna att de åter tar tag i denna fråga, säger Per Lithammer, oppositionsråd (V).

I väntan på att det blir verklighet, föreslår Vänsterpartiet att vi i Västerås kommun agerar i frågan. Detta är helt i linje med den gemensamma klimatutmaning vi står inför.

Vi bör därför i miljön och valfrihetens namn sända ut information till alla hushåll i staden om reklamens miljö och klimatpåverkan. I utskicket bifogas även två etiketter, en som det står ja till reklam på och en som det står nej tack till reklam på.

Vänsterpartiet tror att detta kan resultera i många intressanta diskussioner vid matbordet. Samt ett aktivt ställningstagande från varje hushåll när de bestämmer om ja eller nej ska sättas upp.

– Beslutet vid köksbordet ger sannolikt större kraft och engagemang i klimatfrågan, vilket säkerligen betyder att vår riksdag lyssnar mer än om vi tar ett ensidigt beslut i fullmäktige eller exempelvis i Mimer, menar Per Lithammer, oppositionsråd (V).
Vänsterpartiet föreslår därför i en motion till kommunfullmäktige:
– att under maj/juni 2010 genom en kampanj informera samtliga hushåll om den oadresserade reklamens miljö- och klimatpåverkan.

– att under maj/juni 2010 i samband med kampanjen distribuera ut nej tack till reklam respektive ja tack till reklam skyltar/etiketter för att samtliga hushåll skall ges möjlighet till ett aktivt val

För ytterligare kontakt:

Per Lithammer, oppositionsråd (V), 076-569 04 74

Anna Maria A Romlid, pol.sek Västerås stad (V), 073-389 82 43

Kopiera länk