(V)i kräver att den turkiska regeringen släpper de fängslade politikerna från HDP

I ett brev till den turkiska regeringen uppmanar Vänsterpartiet Västerås kommungrupp att Turkiet genast ska frige samtliga fängslade politiker från HDP. Vi uppmanar även andra politiker, partier och organisationer att göra detsamma.

İsveç Sol Parti: Selahattin Demirtaş ve diğer tüm HDPliler serbest bırakılmalıdır!

Sol Parti’nin Vesteros (Västerås) belediyesi grubu olarak, Türkiye hükümetinden HDP Genel eşbaşkanları Selahattin Demirtaş ve Figen Yükseldağ, Diyarbakır Büyükşehir Belediye Başkanı Gülten Kışanak, eşbaşkan Fırat Anlının ve HDPnin tutuklu tüm üye ve yöneticilerinin serbest bırakılmasını talep ediyoruz.

Muhalif gazetecilerin, seçilmiş politikacıların, avukatların ve insanhakları aktivistlerinin gözaltına alınmaları ve tutuklanmalına son verilmelidir. Ayrıca bazı haber ajanslarının, gazetelerin ve TV kanallarının kapatılmasını kınıyoruz.

Bizler halk tarafından seçilmişler, bu olaylar karşısında sorumluluğumuzun büyük olduğunun bilincinde olarak olanlara göz yumamayiz. Türk hükümeti; insan haklarına, belediyeler ve diğer kurumların bağımsızlıklarına ve hukuk devleti prensiplerine saygılı olmalıdır.

Bizler Sol Parti Vesteros Belediyesi grubu olarak, Türk hükümetini demokratik prensiplere saygılı olmaya, gözali ve tutuklamalara son vermeye çağırıyoruz.

Anna Maria Romlid İsveç Sol Parti Vesteros Belediyesi muhalefet lideri (Oppositionsråd Vänsterpartiet Västerås)

Vänsterpartiet Västerås kommungrupp kräver att den turkiska regeringen släpper HDP:s ledare Selahattin Demirtaş: och Figen Yüksekdağ,  Diyarbakirs borgmästare Gultan Kisanak, vice borgmästare Firat Anli samt samtliga fängslade politiker från HDP.

Det måste bli ett stopp på arresteringarna av journalister, folkvalda politiker, advokater, människorättsaktivister som har kritiserat den turkiska regeringen.

Vi är också mycket kritiska mot att ett antal nyhetsbyråer, tv-kanaler och dagstidningar har tvingast stängas ner av den turkiska regeringen.

Vi som folkvalda politiker har ett stort ansvar och kan inte blunda inför de övergrepp som den turkiska regeringen gör på yttrande- och pressfriheten. Vi anser att den turkiska regeringen bör respektera mänskliga rättigheter, myndigheter och kommuners självständighet och rättsstatens principer. Vänsterpartiet Västerås kommungrupp kräver att den turkiska regeringen börjar respektera dessa demokratiska principer.

Anna Maria Romlid, Oppositionsråd Vänsterpartiet Västerås