• En kommun för a...

En kommun för alla

Alla västeråsare har rätt till vårt offentliga rum. Genom god stads-planering kan vi motverka segregation och öka tillgängligheten för alla. En god samhällsplanering bygger på en vilja att förbättra och förvalta det gemensamma, en vilja att göra samhällets funktioner tillgängliga för alla, en vilja att utvecklas.

Vänsterpartiet vill se levande stadsdelar, landsbyggd och serviceorter. Närhet till kommunal service, natur, lekplatser och mötesplatser är viktigt. Vi vill ha ett levande Västerås där människor rör sig, umgås och tar del av kulturupplevelser och deltar i utomhusaktiviteter. När många människor rör sig ute på våra gator och torg ökar den upplevda tryggheten i staden. Vi vill se fler miljöer där människor möts. Det är viktigt att våra närområden, oavsett var vi bor är attraktiva, öppna, trevliga, tillgängliga och inbjudande för alla.

Trafiken och framförallt biltrafiken växer i takt med den ökade befolkningen och medför såväl trängsel som luftföroreningar, buller, klimatutsläpp och trafikolyckor. En väl fungerande kollektivtrafik är nödvändig för att vi ska kunna minska biltrafiken. Taxorna måste då hållas nere så att alla har råd att åka kollektivt. Fler kvinnor än män åker kollektivt vilket även gör en attraktiv kollektivtrafik till en jämställdhetsfråga. Tillsammans med satsningar på gång- och cykeltrafik kan fler uppmuntras till att välja bort bilen.

En bostad är en rättighet, både enligt grundlagen och enligt deklarationen om mänskliga rättigheter. Vänsterpartiet vill att alla människor ska ha möjlighet att leva i bra bostäder till rimliga kostnader i en trygg boendemiljö. Bostadsbristen breder ut sig och orsakar trångboddhet och otrygghet. Särskilt stor är avsaknaden av hyresrätter med billiga hyror. Vi vill bygga mer blandat, exempelvis behöver bostadsområden som Hamre kompletteras med fler hyresrätter.

Vi vill förstärka och utveckla en deltagande demokrati i våra bostads-områden och serviceorter. Vi vill också fortsätta att trycka på för att arbetet mot rasism, diskriminering och främlingsfientlighet ska utvecklas.

Därför vill vi:

Bostäder och fastigheter
Bygga fler och billigare hyresrätter.
Ställa hårda krav på Mimer kring boendeinflytande vid renoveringar. Inga boende ska behöva lämna sitt hem på grund av lyxrenoveringar.
Inte sälja ut allmännyttan.
Bygga fler boenden anpassat till äldre samt bygga fler skolor och förskolor.
Möjliggöra för en tät stad med ett samspel mellan det byggda och våra gröna och blå områden för en levande och hållbar stad.
Att kommunen ska öka sin markreserv.
Att kommunen i huvudsak ska äga de fastigheter där egen verksamhet bedrivs och långsiktigt underhålla dem.

Stadsplanering
Se ett tydligare feministiskt perspektiv i stadsplaneringen. Att på olika sätt bygga bort otryggheten med bland annat en ljusstrategi.
Att våra offentliga ytor ska vara tillgängliga för alla oavsett funktionsnedsättning.
Att samarbetet i ECCAR, ett nätverk av kommuner som samarbetar mot rasism och diskriminering, utvecklas.
Öka inflytandet för västeråsarna över samhälls- och stadsplaneringen.
Införa demokratikontor i våra stadsdelar och serviceorter där västeråsarna kan får hjälp med olika ärenden till kommunen och få tillgång till mötesplatser.
Införa medborgarbudget kopplat till demokratikontoren där invånarna får ta ställning till investeringar eller andra satsningar i sitt bostadsområde.
Satsa på våra stadsdelscentrum och fylla dem med handel, kultur och mötesplatser som en motvikt till den ökande externhandeln.
Att centrum ska vara levande mötesplats som bjuder in till att människor umgås och möts, därför vill vi satsa på fler sittplatser, göra det mer barnvänligt och olika rekreationsytor.
Att alla ska ha tillgång till en god kommunal service och mötesplatser och aktivt föreningsliv oavsett var man bor i kommunen.
Ta bort avgifterna på våra offentliga toaletter.

Kollektivtrafik och cykel
Satsa på kollektivtrafiken och öka turtätheten på våra bussar.
Införa lägre taxor på månadskorten och en studentrabatt på biljettpriserna.
Satsa på en väl utbyggd kollektivtrafik som ger hållbara transporter i hela kommunen, även på landsbygden.
Likställa färdtjänsttaxan med en vanlig bussbiljett. Det ska inte kosta mer att åka kollektivt för personer med funktionsnedsättning.
Prioritera cykeln genom att uppgradera cykelvägnätet. Vi vill ha fler separata gång- och cykelbanor, cykelparkeringar/garage och cykelservicestationer.

Kommunala bolag
Sluta sponsra flygplatsen med våra gemensamma skattemedel.
Inte sälja ut våra egna bolag och kommunalförbund för att kunna jobba med en hållbar utveckling och demokratisk styrning. Detta gäller exempelvis Mälarenergi, Mimer, Parkeringsbolaget och Vafab.
Satsa på miljövänliga transporter och investera i hamnen för att
fler transporter ska ske via sjöfart.

Återbruk och odling
● Jobba aktivt med hyresvärdarna i Västerås för att möjliggöra miljöstationer med många sorteringsalternativ i våra bostadsområden.
Inrätta en återbruksgalleria där västeråsarnas använda saker kan få nya ägare istället för att slänga det på våra återbruk.
Satsa på stadsträdgårdar och stadsodling som möjliggör för alla att ta del av odling.