Vinstläckaget urholkar vår välfärd

Svar till Folkpartiets “Vinst ger bättre valuta för skattepengar”:

Anna Maria Romlid

Harald Linton (FP) skriver i VLT 9 juni att vinstuttag är bra för välfärden. Den här slutsatsen drar han genom att skildra vinstmotivet som den främsta drivkraften bakom kreativitet och utveckling hos människor. En tragisk människosyn. Samtidigt anklagar han vänstern för att misstro arbetarna inom de privata välfärdsbolagen. Det stämmer naturligtvis inte. Vi tror att de precis som de flesta människor prioriterar att göra ett bra jobb utifrån de förutsättningar de har. Men det är en stor skillnad på de arbetare som dagligen tar hand om våra äldre och de riskkapitalister som åtnjuter vinsterna.

Riskkapitalisternas jobb, till skillnad från välfärdsarbetarnas, innefattar nämligen att ge aktieägarna så goda avkastningar som möjligt och de lyckas bra! År 2010 gick uppskattningsvis 8,7 miljarder av skattebetalarnas pengar till vinster i välfärdsföretagen. Det är alltså pengar som aldrig gick till den verksamhet som de var avsedda för. Pengar som skulle räcka till att anställa ca 22 000 undersköterskor. Och Harald Linton påstår på fullaste allvar att vinstuttag är “kostnadseffektivt”.

DN skriver om välfärdsbolagens skattesmitning samma dag som Folkpartiets artikel publiceras; Ambea, Capio, Attendo, Academedia och Aleris betalade sammanlagt 2 % skatt förra taxeringsåret. Trots att deras vinster är beroende av våra skattepengar gör de allt vad de kan för att smita undan med sin egen skatt och betala så lite som möjligt, om ens alls. Är det att få valuta för skattemedlen?

Enligt presschefen på Attendo ligger det inte på bolaget att kommentera hur ägarna sköter finansieringsfrågorna. Trots att det är skattebetalarna som finansierat deras vinst så har de enligt Attendo ingen rätt till ansvarsutkrävande och demokratisk insyn. Är det att få valuta för skattepengarna enligt Folkpartiet?

I Örebro hävdes förra året ett avtal mellan kommunen och Attendo då företaget misskött ett äldreboende. Detta resulterade i att Attendo krävde kommunen på miljoner för utebliven vinst. De vill med andra ord ha betalt av skattebetalarna för att de inte får fortsätta vanvårda äldre människor. “Kostnadseffektivt” agerat av Attendo måhända, men på vems bekostnad? Mänsklig värdighet går inte bespara på.

Borgerliga företrädare försöker ofta framställa välfärdsexploatörer som fattiga småföretagare som bara försöker få vardagen att gå ihop. De glömmer att nämna de internationella koncerner som överskuggar en allt större andel av marknaden och som har urholkat den svenska välfärden på miljarder. Den svenska modellen vi tidigare har varit kända för har övergått till att bli ett extremt nyliberalt experiment. Sverige är nu det enda landet i världen som tillåter vinstuttag ur skattefinansierad skolverksamhet.

Men svenskarna är tydliga; hela 80 % vill att vinsterna inom skattefinansierad välfärd ska återinvesteras i verksamheterna pengarna var avsedda för, inte delas ut till ägarna. Är det inte dags att det så kallade “Folk”-partiet lever upp till sitt namn och faktiskt börjar se till folkets vilja?

Anna Maria Romlid, förstanamn på Vänsterpartiets kommunlista i Västerås

Läs artikeln i VLT här.